Deel 29 – Vertel eens een goed verhaal
Deel 29 van mijn verhaal over de lessen die ik van mijn levenscoach Eden heb geleerd.
Anderhalf jaar lang heeft deze mateloos krachtige vrouw aan mijn zijde gestaan en mij heel veel levenslessen bijgebracht en inzichten gegeven. Iedere woensdag neem je weer mee in deze mooie reis.
Iedere werkdag schrijft ik een verhaal. Soms zomaar een verhaaltje dat ik heb bedacht of dat ik ergens heb gelezen. Soms een verhaaltje over wat ik heb meegemaakt. Ook schrijft ik geregeld een heel praktisch verhaal waar je echt iets aan hebt, denk aan de afleveringen over Google Mijn Bedrijf en iedere woensdag schrijf ik over mijn ervaringen over mijn anderhalf jaar lange coaching door Eden.
Nu heeft zij mij geen verhalen leren schrijven. Maar nadat ik al haar lessen heb laten bezinken en een plaatsje heb kunnen geven vond ik deze lessen zo mooi dat ik heb besloten om ze op te schrijven en met jou te gaan delen. Dit is een beetje uit de hand gelopen en niet gebleven bij een wekelijks mailtje. Ieder werkdag mag ik jou een mail sturen met een verhaal.
Op mijn verhalen krijg ik hele leuke reacties. Mensen vertellen ook al verhalen sinds we konden schrijven, en misschien zelfs wel al daarvoor, met handgebaren of dansjes voordat er een gesproken taal was.
Verhalen zijn er in vele vormen, wat ik net al schreef, maar je hebt ze ook van sprookjes tot gedichten. Ja, zelfs muziek is een verhaal. Verhalen maken deel uit van wat ons tot mens maakt, zeker bij muziek. We hebben een nauwe band met verhalen. Misschien niet zozeer met het schrijven ervan maar in ieder geval met het lezen.
Daarom kan een boeiend verhaal ons helpen informatie vast te houden en meer details te onthouden. Het vertellen van een verhaal kan zelfs je overtuigingskracht vergroten door een positieve emotionele lading bij je lezers te creëren.
Als jij ook kan zorgen dat je een mooi verhaal kan vertellen of kan opschrijven dan zal je steeds effectiever worden in je werk en in je leven. Ik merk ook dat ik steeds verder ontwikkel in het schrijven. Daarnaast weet jij nu exact wat mijn bedrijf allemaal doet en wanneer je mij moet bellen.
Om een verhaal goed te kunnen vertellen is de basis goed luisteren. Maakt niet veel uit of je een verhaal maakt zoals ik ze schrijf of als je een presentatie geeft of een stuk tekst voor een mailen of website schrijft. Je moet je publiek leren kennen: Stel vragen.Veel korte anekdotes kunnen hierbij helpen. Door te luisteren haal je de focus van jezelf en je legt het bij je publiek. Heel veel van mijn artikelen komen tot stand door jou. Heel vaak zonder dat je het weet heb je mij input gegeven. Ik schrijft het op een lijstje met toekomstige onderwerpen en als het uitkomt schrijf ik er over. Zo kan ik jouw leven een stukje beter maken en kan jij actie ondernemen met deze onderwerpen. Zo bouwen we samen aan een goede verstandhouding.
Terugkoppeling is ontzettend belangrijk. Kritiek is de beste leerschool al is dat niet altijd comfortabel. Maar op deze manier kan jij je verhalen steeds iets beter laten maken. Laat ze lezen door anderen maar lees ook verhalen terug om te kijken hoe je evolueert. Als je een verhaal in een publieke ruimte vertelt kan je de lichaamstaal aflezen. Zeker als je grappig probeert te zijn maakt het zien van je publiek wel een groot verschil. Ik kan niet zien of je mijn verhaal leuk vind.
Schrijven heb ik altijd al graag gedaan. Ik heb dit pas herontdekt omdat ik eerst voor mijzelf maanden lang al mijn ervaring ben gaan opschrijven. Het lijkt altijd zo makkelijk om iets op papier te zetten. Ja, cijfers en statistieken was voor mij op een gegeven moment het enigste waar ik nog iets over op papier kon zetten. Maar, de emotie proberen over te brengen dat maakt een verhaal de moeite waard. De verhalen kunnen niet altijd over mijn memorable dagen gaan. Op een gegeven moment zijn die verhalen op. Mensen houden nog steeds van een goed verhaal, dat zal niet veranderen. Dit komt omdat verhalen mensen verbinden. Cijfers doen dit niet.
Het uiteindelijke doel van het leren vertellen van een geweldig verhaal is om andere te helpen onbekende concepten en ideeën te begrijpen en hen uiteindelijk over te halen iets te doen.
Daarom maak ik altijd een bruggetje naar mijn business. En natuurlijk weet je allang wat ik doen maar geregeld heb ik iets nieuws of het beter gemaakt en je zal ook niet al mijn verhalen lezen.
Heel vaak breng ik het vestigingsadres onder de aandacht. Simpelweg omdat het een fantastische en goedkope oplossing is om je bedrijf te vestigen in een ontzettend representatief pand, laat je ook overtuigen en start met een offerte https://www.flex4medics.nl/offerte.
Als jij ook een verhaal wil vertellen doe dan een beroep op het “waarom” van je publiek. Wat is hun doel om naar je website te komen of naar een webinar om leren van jou. Wat zal hen inspireren om tot actie over te gaan zoals jij die wil. Sluit je verhaal af met een actie en een emotie zodat je publiek weet wat ze vervolgens moeten doen.
Jij weet nu dat je een offerte moet aanvragen voor een vestigingsadres.
Ontdekken hoe je een goed verhaal vertelt gaat over verbinding. Het gaat erom dat je publiek je producten maar ook jou kent. Zo omvat je verhaal emotie, fysiologie en communicatieve vaardigheden. Het is niet niks om een goed verhaal te vertellen, maar als je het doet, zul je de krachtige invloed zien die je op je publiek kunt hebben.
Maak er iets moois van, ik ben benieuwd wat jouw verhaal gaat worden.
FLorentijn van den Bos – ADD::Flex4you
Geplaatst op: 12 mei 2021