Hoogwaardige praktijk- en behandelruimtes
Speciaal voor (para)medici
Door heel Nederland
Geen vast contract nodig

Startup deel 5: Geen aantrekkelijk product creëren

De komende weken schrijft op maandag steeds een artikel speciaal voor starters.

 

In totaal zullen het 10 afleveringen worden van fouten die starters volgens mij maken die echt onnodig zijn. Ik heb deze punten gebaseerd op mijn jarenlange ervaring van mijn eigen business: Het leveren van flexwerkplekken en aanbieden van vestigingsadressen in meer dan 30 steden.

 

Ook de gevestigde orde kan iets leren van deze 10 luik. Ook wij maken nog steeds deze fouten.

 

Deze week:Geen aantrekkelijk product creëren

 

Bij 17% van de falende startups heeft het omvallen te maken met producten die weinig aantrekkelijk zijn voor de gebruiker of zelfs een onbruikbaar product zijn.

 

Het lijkt onvoorstelbaar maar het gebeurt dus echt veel. Je begint iets waar de markt niet op zit te wachten en je weet het tij niet meer te keren naar iets waar de markt wel op zit te wachten.

 

Als je eenmaal iets hebt bedacht en daaromheen een hele visie hebt opgezet krijg je al snel tunnelvisie. Je staat helemaal niet open voor feedback van je klanten. Jij hebt iets bedacht en jij gaat dit zo uitrollen. Als het klaar is kan je met feedback komen. Met zo’n opstelling is het te snel te laat. Tegen die tijd dat je klaar bent zijn al je klanten al weggelopen.

 

Je moet echt aandacht hebben voor je klanten en aanpassen aan hun model.

 

Als ik naar mijn eigen business kijk heb ik dit exact hetzelfde meegemaakt. De eerste jaren ben ik enthousiast aan de slag gegaan. Juist heel goed geluisterd naar de markt en mijn klanten. Hierdoor ging het bedrijf na een langzame start heel snel erg hard. Tot het moment dat ik op een punt kwam dat ik mijn interne organisatie moet aanpassen aan deze groei. Je kan niet door blijven groeien als je maar met een heel klein team werkt zonder iets aan te passen aan je intern gang van zaken.

 

Je kan je ook teveel intern gaan richten en dus totaal geen aandacht meer hebben voor je klanten waardoor je productontwikkeling ook achterop raakt.

 

Het is dus niet alleen van belang dat je bij de start van je bedrijf het juiste product levert maar ook zorgt dat je niet wordt ingehaald door je concurrenten je jouw product of dienst misschien nog wel beter kunnen leveren of een veel beter marketing strategie hebben ontwikkeld in de tijd dat jij met hele andere dingen bezig was.

 

Edison zei ooit: “Ik heb vijfduizend manieren geleerd waarop het niet kan en daarom ben ik vijfduizend keer dichter bij het laatste succesvolle experiment”.

 

Maar als je geld op is, is het lastig om het tij te keren. Dan ben je niet in de gelegenheid om vijfduizend keer opnieuw te beginnen.

 

De meest ideale manier is om een product of dienst niet alleen vanuit je eigen visie te maken maar vanuit je potentiële klanten. Als je die vanaf dag 1 betrekt bij de ontwikkeling dan zal je zien dat het en sneller gaat en je product of dienst is afgestemd op je doelgroep. Bijkomend voordeel is dat je direct een groep ambassadeurs het gecreëerd die je direct als referentie kan gebruiken maar die ook direct jouw product of dienst kan gaan afnemen. Je moet ze natuurlijk wel belonen voor hun inzet. Zij hebben als het ware jouw bedrijf gemaakt.

 

Op deze manier heb je maar een klein team van mensen nodig om je heen. Je hebt dan ook maar een klein kantoor nodig en af en toe een vergaderruimte om met mensen die je verder gaan helpen te overleggen.

 

Als je bij ADD::Flex4you een kantoor huurt heb je en geen last van een langlopend contract en als je wat ruimte extra nodig hebt is die zo voor je beschikbaar.

 

In Emmen hebben we nog een aantal kantoortjes beschikbaar voor een mooie prijs en als wil kunnen ze direct en ingericht en opgeleverd worden. Kijk op https://www.addbusinesspoint.nl/emmen voor beschikbaarheid en een eerste indruk.

 

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Terug naar overzicht

Geplaatst op: 14 juni 2021