Kom, we nemen een aap in huis
Het is 26 juni 1931 en psygoloog Winthrop Niles Kellogg en zijn vrouw hebben een wel heel opmerkelijke baby gekregen, een baby chimpansee. Het dier zou bij wijze van experiment naast hun eigen zoontje Donald worden grootgebracht. Ze noemden hem Gua.
Het experiment was bedoeld om te zien hoe de omgeving de ontwikkeling beïnvloed. Kan een chimpansee opgroeien om zich als mens te gedragen of misschien zelf denken alsof het een mens is.
Kellogg wilde dit experiment altijd al uitvoeren en nu hij zelf een kind had was dit het uitgelezen moment om het experiment te starten. Hij had al eerder onderzoek gedaan naar wilde kinderen of kinderen zie zijn opgegroeid zonder menselijk contact, vaak in de natuur. Een kind in de wildernis achterlaten zou ethisch verwerpelijk zijn, dus koos hij voor het omgekeerde scenario. Een baby dier in de beschaving brengen.
Volgens mij is dit net zo verwerpelijk, maar het is 1931. Toen lagen de normen waarschijnlijk iets anders dan heden ten dagen.
Negen maanden lang, 12 uur per dag en zeven dagen per week, voeren Kellogg en zijn vrouw onvermoeibare tests uit op Donald en Gua.
Ze voeden de twee baby’s op precies dezelfde wijze op, naast het uitvoeren van een uitputtende lijst van wetenschappelijke experimenten. De apen baby deed het zelfs een tijdje beter dan de mensen baby.
Uiteindelijk was het voor Gua veel lastiger om kennis op te nemen en te verwerken. Maar ook het waarnemen, denken, taal, bewustzijn, geheugen, aandacht en concentratie was naar verloop van tijd het maximum haalbare bereikt.
Met dit onderzoek heeft Kelloggs wel de beperkingen kunnen aantonen van de erfelijkheid die aan een organisme worden opgelegd, ongeacht de omgeving kansen, evenals de ontwikkelingswinst die kan worden behaald in een verrijkte omgeving.
De resultaten waren in die tijd baanbrekend. Nooit eerder was zo’n uitgebreid onderzoek gedaan met een aap.
Als ondernemer moet je onderzoeken of je nieuwe markten kan vinden om je producten of diensten uit te rollen. Dit kan met kennis en met producten. Maar onderzoeken doen, iets nieuws ontwikkelen en aan de man brengen kost veel tijd en geld.
Wij hebben dat gedaan met onze zelfdenkende brievenbus.. Het idee was er vrij snel maar hoe ga je dit bouwen en nog belangrijker hoe integreer je het in je bestaande systemen en hoe slim ga je hem maken.
Inmiddels staan op bijna al onze locaties waar geen bemande receptie is deze slimme brievenbus. Zodra er post in komt krijg je een melding, zo kom je nooit voor niets en je moet niet meer informeren of er post voor je is aangekomen. Met je pasje of de app open je de brievenbus en haal je je post eruit.
Maar het mooiste moet nog komen. Je kan met deze slimme jongen ook steeds je post op een andere manier laten verwerken. Als je geen tijd meer heb om je post op te halen dan kan je het laten doorsturen of scannen. Wil je weer wisselen naar een ander model dan kan dat steeds realtime worden aangepast.
Wil jij ook op een slimme en goedkope manier je post laten verwerken maken dan een offerte via https://www.addpost.nl/offerte/.
Een postbus kan direct worden geactiveerd en worden gebruikt.
Maak er een mooi weekend van!
Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you
PS wat oude beelden van beide baby’s: https://youtu.be/h-4Wl3sxtj4
Geplaatst op: 25 juni 2021