Hoogwaardige praktijk- en behandelruimtes
Speciaal voor (para)medici
Door heel Nederland
Geen vast contract nodig

Wat is een MVP – Deel 3

Hoe plan en ontwikkel je een minimum levensvatbaar product?

Om succes te boeken is het nuttig te weten hoe je een minimum levensvatbaar product plant en bouwt.

Hier zijn de stappen die moeten ondernomen worden:

 

Doe het marktonderzoek
Alvorens te beginnen, bestudeer wat er al op de markt is. Zoek uit welke functies concurrerende producten hebben en waarom klanten ze gebruiken. Kijk naar kwaliteit, snelheid, ontwerp en functies om een diepgaand inzicht te krijgen.

Verfijn het concept
Ontwikkel op basis van wat is geleerd een business canvas voor uw product. Dit moet de belangrijkste activiteiten, de belangrijkste middelen, de belangrijkste partners, klantensegmenten, klantenrelaties, leveringskanalen, kostenstructuur en inkomstenstromen omvatten.

Bepaal de prioriteiten
Bepaal op basis van het marktonderzoek en het business canvas de features die in het MVP moeten zitten. Dit zullen “must have” features zijn die het product bruikbaar maken en die het waarde geven voor klanten. Deze features kunnen worden opgenomen in het MVP en zouden de prioriteiten moeten zijn.

Uitbouwen
Ontwikkel de MVP met de vastgestelde prioriteiten. Kom niet in de verleiding om af te dwalen naar andere gebieden van functionaliteit.

Vrijgeven en beoordelen
Zodra het MVP klaar is, breng het op de markt. Verzamel statistieken over het gebruik en leer van wat dit u vertelt. Het zou je een idee moeten geven van wie geïnteresseerd is en waarom. Het zou ook inzicht moeten geven in de functies die bevallen versus de functies die niet interessant zijn.

Verfijnen
Van hieruit kan het product worden bijgestuurd, waarbij het proces wordt voortgezet om ervoor te zorgen dat de klant altijd centraal staat.

Bij projectmanagement voor MVP is een flexibele aanpak hoogstwaarschijnlijk het beste afgestemd op het leveren van een passende oplossing.

Wat volgt er na het ‘Minimum Viable Product’?

Een ‘Minimum Viable Product’ is slechts de eerste stap van een iteratief ontwikkelingsproces.

Na het uitbrengen van het MVP en de bevestiging dat het levensvatbaar is, heeft het bedrijf een actieplan nodig voor de verdere ontwikkeling. Dit moet zich specifiek richten op de feedback die is ontvangen van klanten. 

 

Het bedrijf zou de functies moeten bekijken die de klanten bevielen en die zij niet gebruikten. Deze informatie kan worden gebruikt om een lijst van prioriteiten voor de volgende stap in de productontwikkeling op te stellen. 

De volgende fase is het uitbrengen van een versie van het product die voortbouwt op de eerste, specifiek gericht op wat de eerste gebruikers beviel en de prioriteitenlijst die is gemaakt.

 

Van daaruit kan de organisatie doorgaan met itereren om het product zo vorm te geven dat het blijft voldoen aan de behoeften van de klant, inkomsten blijft genereren en concurrentievoordeel blijft opleveren.

 

De kern van de zaak 

Het ontwikkelen van een MVP is in alle opzichten zinvol wanneer bedrijven een concept willen valideren.  

Dit bespaart tijd en geld die anders verspild zou kunnen worden aan het bouwen en perfectioneren van een product waar niemand in geïnteresseerd is. 

MVP stelt bedrijven ook in staat om de beste richting voor het product te bepalen op basis van daadwerkelijk gebruik van het MVP door de klanten. 

Dankzij directe feedback van klanten kan het product worden ontwikkeld op een manier die specifiek gericht is op de behoeften van de klant, in plaats van op wat het bedrijf denkt dat de klant nodig heeft.

Veelgestelde vragen over ‘Minimum Viable Product’

Wat betekent MVP?
MVP betekent ‘minimum viable product’, ofwel minimum levensvatbaar product, in het Nederlands. 

Is MVP een prototype?
MVP is niet hetzelfde als een prototype. Een MVP bouwen betekent een eenvoudige versie van het product lanceren op de doelmarkt. Een Prototype daarentegen wordt gebruikt om te visualiseren hoe een product eruit zal zien en zal werken.

Wie heeft MVP uitgevonden?
De term bestaat al een hele tijd en werd voor het eerst gebruikt door Frank Robinson. Het is gepopulariseerd door Eric Ries die de Lean Startup beweging startte, en Steve Blank die een academicus en ondernemer is.

Wat maakt een goede MVP?
Een goede MVP is het kleinste, eenvoudigste product dat je kunt ontwikkelen dat waarde biedt aan de klant en helpt het product te valideren. 

Waarom zou ik MVP gebruiken?
MVP is zeer nuttig voor het valideren van een concept in de markt. Het uitbrengen van het MVP bespaart zowel tijd als geld alvorens te investeren in een product waar klanten niet in geïnteresseerd zijn of het niet zullen gebruiken.

Moet het MVP goed werken?
Ja, het is essentieel dat het MVP werkt en dat klanten er de waarde van in kunnen zien.

 

Om de dienstverlening naar onze klanten nog beter te maken zijn we nu zelf een agendasysteem aan het maken. In de basis zal dit agendasysteem ook minimaal zijn om zo de gebruikerservaring optimaal te maken en jou input te verwerken in de vervolg ontwikkelingen.

 

Heb jij nu al ideeën wat er in ieder geval in dit nieuwe agenda systeem moet komen? Laat het mij weten!

 

Een overzicht van alle beschikbare ruimte kan je hier vinden: https://www.addbusinesspoint.nl/overzicht-locaties/flexruimtes-reserveren/

 

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

Terug naar overzicht

Geplaatst op: 18 oktober 2021