Videomarketing
Inleiding: wat is videomarketing?
Videomarketing is het gebruik van video om bekendheid te geven, betrokkenheid te creëren, en verkoop te stimuleren. Het is een onderdeel van digitale marketing, zij het een enorm onderdeel, en overlapt met inhoudsmarketing.
Voordelen van het gebruik van video’s om uw bedrijf op de markt te brengen
Het internet is bezaaid met statistieken over videomarketing die allemaal op hetzelfde wijzen: video is de toekomst van marketing.
Hubspot ontdekte dat 78% van de mensen elke week naar online video’s kijkt, terwijl 54% elke dag video’s bekijkt.
Uit onderzoek van Google blijkt dat 6 op de 10 mensen liever naar online video’s kijken dan naar televisie.
YouTube stelt dat zijn gebruikers elke dag meer dan 1 miljard uur video bekijken op het platform.
Om aan deze groeiende vraag te voldoen zijn Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn allemaal ‘video first’ geworden en hebben ze nieuwe video-vriendelijke plaatsingen gecreëerd, zoals ‘live’ uitzendingen, en ‘stories’.
Tegelijkertijd is de populariteit van video-gebaseerde platforms als YouTube, Snapchat, en Tik Tok geëxplodeerd en uitgegroeid tot nietjes van de online videoconsumptie.
In combinatie betekenen deze ontwikkelingen dat video nu gemakkelijker te maken is dan ooit en populairder is om naar te kijken dan ooit.
Maar willen mensen wel naar videomarketing kijken? Het blijkt dat ze dat wel doen.
- Hubspot ontdekte dat 72% van de klanten liever via video over een product of dienst te weten komt.
- Ze ontdekten ook dat bijna 50% van de internetgebruikers op zoek gaat naar video’s die met een product of dienst te maken hebben voordat ze een winkel bezoeken.
- Unbounce ontdekte dat een video op je landingspagina je conversiepercentage met wel 80% kan verhogen.
ROI voor videomarketing – Het succes van uw marketingcampagnes meten met YouTube Analytics
De belangrijkste onderdelen op het YouTube Analytics dashboard zijn real-time meetgegevens, kijktijdrapporten, en betrokkenheidrapporten.
Realtime gegevens zijn een geschat getal, maar kunnen je eerste inzichten geven over je recent gepubliceerde video’s, zodat je niet enkele dagen op de eerste resultaten zit te wachten.
Kijktijd heeft belangrijke meetgegevens voor alle campagnes, want het vertelt je hoe lang mensen gemiddeld naar je video’s kijken.
Als je een filmpje van drie minuten hebt waarvan je denkt dat het je merk goed weergeeft en er een stevige boodschap in zit, maar mensen bekijken maar één minuut, dan is al dat werk in de laatste twee minuten van het filmpje irrelevant.
Video’s met een langere kijktijd worden door Google als relevanter beschouwd en worden hoger in de zoekresultaten getoond omdat ze duiden op gebruikersbinding.
Is jouw kleine onderneming klaar voor de “videomarketingrevolutie”? Hier zijn 5 redenen waarom het een goed idee zou kunnen zijn!
1. Video’s trekken aandacht
Wanneer je digitale advertenties uitvoert, is de halve slag mensen ertoe brengen ernaar te kijken. Denk na over wat je aandacht trekt als je door een website scrollt. Is het een flauwe, algemene tekstadvertentie of een magneetachtige video? Je ogen worden aangetrokken door beweging, dus de beweging die video’s voortbrengen trekt op natuurlijke wijze de aandacht van mensen.
2. Video’s boeien kijkers
Video’s trekken niet alleen de aandacht van mensen, ze houden die ook vast. Video’s zijn een van de meest boeiende media die je kunt gebruiken. Ze scheppen een diepe band en lokken sterke emotionele reacties uit waardoor mensen willen delen, reageren en liken.
Video’s krijgen 1.200% meer shares dan tekst en afbeeldingen samen. Mensen houden van het delen van inhoud op sociale media en nog belangrijker: mensen houden van het delen van video’s.
3. Video’s zorgen voor meer verkeer naar je website
Het is al eerder gezegd, en nu zeg ik het nog eens: video’s zijn geweldig voor SEO. Een video kan je site evenveel voordeel opleveren wat SEO betreft als meerdere webpagina’s.
4. Video’s zijn memorabel en verbeteren de merkherinnering
Heb je wel eens meegemaakt dat je een hele bladzijde van een boek leest en je plotseling realiseert dat je geen idee hebt wat je net gelezen hebt?
Je moet dan tijd verspillen door terug te gaan om iets te herlezen dat je al eerder gezien hebt. Dit verschijnsel heet regressie.
Regressie kan frustrerend zijn bij het lezen van geschreven tekst, maar bij video’s komt het bijna helemaal te vervallen.
5. Video’s helpen de koopintentie te verhogen
Het succes van elke marketing campagne is gebaseerd op conversies, of met andere woorden: hoeveel mensen kochten of belangstelling toonden voor je product of dienst. Video’s doen goed werk door klanten steeds dichter bij een aankoop te duwen. Een positieve ervaring van een klant met een video-advertentie kan de aankoopintentie met 97% verhogen.
Wil je zien hoe ik dit stukje jaren geleden heb ik gevuld met een filmpje dat al heel erg lang meegaat: https://www.addbusinesspoint.nl/service-kantoor/.
Verder uitleg is niet nodig lijkt mij.
Als je nu toch op de site bent maak dan direct een easy offerte aan. Kan je dit jaar nog profiteren ben een flinke korting op het totaalpakket aan diensten die je in het filmpje hebt gezien.
Mail of bel mij voor een mooie eindejaarsdeal als je de offerte hebt ontvangen!
Florentijn van den Bos – ADD::Flex4You
Geplaatst op: 27 december 2021