Hoogwaardige praktijk- en behandelruimtes
Speciaal voor (para)medici
Door heel Nederland
Geen vast contract nodig

Die had ik niet zien aankomen!

Ik heb me de laatste tijd wat verdiept in mezelf verbeteren op vlak van doeltreffendere communicatie, zowel thuis als in de business.

 

Deadlines missen, lange rommelige e-mail discussies. Geen idee wie aan wat gaat werken. Conflicten tussen teamleden. Slecht geplande projecten. Ideeën niet genoeg besproken. Verspreide en ontbrekende dossiers. Uren wachten op antwoorden. Laattijdige feedback. En ga zo maar door.

 

Als dit bekend klinkt kan ik je alleen aanraden de rest te lezen!

 

De sleutel tot effectieve communicatie is begrijpen hoe communicatiemodellen eigenlijk werken. 

 

Hoe maak je contact met de mensen om je heen? Beoefen je goede communicatie of straal je alleen maar een onbelangrijke boodschap uit? 

 

Wordt je boodschap echt ontvangen? Welke communicatiestijl gebruik je om je boodschap over te brengen?

 

Hier vind je mijn 6 C’s, een handige checklist om goede communicatie op de werkplek te garanderen.  

 

Concreet

Als je boodschap die je wilt overbrengen concreet is – niet vatbaar voor valpartijen, zal je publiek (team of cliënten) een duidelijk beeld hebben van wat je hen wilt vertellen. Het is pas concreet als er geschikte gegevens voor zijn die het ondersteunen. Je betoog moet ondersteund worden door feitelijk materiaal dat gegevens en cijfers bevat, en geen ruimte overlaten voor het publiek om zich de dingen voor te stellen.

 

Coherent

Het hele punt achter je boodschap zal nutteloos zijn als je niet coherent bent. Je moet goed begrijpen wat waar hoort en wat wanneer komt. Coherente communicatie is logisch. Het is een goed geplande, logische en opeenvolgende manier van communiceren. Er moet een goed verband zijn met het hoofdonderwerp en de stroom moet consistent zijn.

 

Commitment

Commitment is een belangrijk onderdeel van communicatieve vaardigheden op de werkplek. Het meet eenvoudig iemands toewijding en de mate waarin je zekerheid in het betoog overbrengt. Het overtuigt de prospects vriendelijk. Een goed geëngageerde boodschap zal een grotere impact achterlaten en je moreel verhogen.

 

Consistentie

De woordkeuze doet er toe als je op je werk communiceert. Je woorden mogen je team niet in verwarring brengen.

 

Je moet je boodschap met zo weinig mogelijk woorden overbrengen, de samenhang hebben van toon, stem, en inhoud, zodat je tijd kunt besparen. Er is geen plaats voor herhaling. Probeer korte zinnen en korte woorden te gebruiken.

 

Compleetheid

Laat je zinnen nooit onvolledig. Elk bericht moet een logische conclusie hebben. Mensen moeten niet achterblijven met de vraag of er nog meer komt. 

 

Zorg ervoor dat je volledig communiceert, dat omvat de noodzaak om geïnformeerd te zijn en actie te ondernemen.

 

Courteous

Laten we het positief houden. Je betoog moet de ander respectvol maken. Doe je best dat je in je communicatie eerlijk, respectvol, open en beleefd bent. 

 

Zeg het met de juiste zorgvuldigheid en het zal volkomen effectief en belangrijk zijn. Beledigende woorden kunnen mensen afschrikken.

 

Ik hoop dat deze checklist je zo veel zal helpen als het mij heeft geholpen. Het kan in ieder geval al dienen voor de goede voornemens voor 2021, en wat mentale rust bieden om het eindejaar af te sluiten.

 

Mocht je toch op de voet willen blijven van alle communicatie in je business rond post en telefonie bieden we alvast de oplossing bij uitstek met Telefoonbeantwoording ADD Business PointADD Business Point.

 

Florentijn van den Bos::Flex4You

Terug naar overzicht

Geplaatst op: 1 december 2021