Startup deel 6: slechte verhouding tussen de kosten en de verkoopprijs
De komende weken schrijf ik op maandag steeds een artikel speciaal voor starters.
In totaal zullen het 10 afleveringen worden van fouten die starters volgens mij maken die echt onnodig zijn. Ik heb deze punten gebaseerd op mijn jarenlange ervaring van mijn eigen business: Het leveren van flexwerkplekken en aanbieden van vestigingsadressen in meer dan 30 steden.
Ook de gevestigde orde kan iets leren van deze 10 luik. Ook wij maken nog steeds deze fouten.
Deze week:slechte verhouding tussen de kosten en de verkoopprijs
Maar liefst 18% van de starters stoppen met hun business omdat de verhouding tussen inkoop en verkoop niet juist is.
Wat was ook weer de reden om je eigen bedrijf te starten en diensten of producten te gaan verkopen? Juist ja, geld verdienen!
Als je je producten of diensten gaat weggeven voor minder dan de kosten of break-even gaat draaien dan kan je beter een non-profit organisatie beginnen. Je commerciële bedrijf gaat zo echt mislukken.
Er zijn de nodige componenten die bepalen of een bedrijf winstgevend gaat zijn, zoals locatie, leiderschap, marktvraag, concurrentie, en zo nog een hele lijst. Maar een van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen om te bepalen of je winst gaat maken, of niet, is hoe je dienst of product moet prijzen.
Als je prijsstrategie niet goed in elkaar zit creëer je een probleem dat je misschien nooit meer te boven komt. Daarom loopt 18% stuk op dit punt.
Maar er is goed nieuws: Je bent ontzettend flexibel om tot een juiste prijs te komen. Nog meer slecht nieuws: Er is geen vaste formulier die je kan inzetten op jouw business.
Daar komt bij dat het prijzen van een dienst moeilijker is dan het prijzen van een product. De maakkosten van een product kan je wel makkelijk bepalen, maar het is lastiger om de waarde van je advies, de expertise van je personeel en de waarde van je tijd te berekenen. Je kan maar enkele van dezelfde prijs richtlijnen gebruiken om je kosten en bedrijfskosten plus je doel winst te berekenen bij het bepalen van je prijs voor het leveren van diensten.
Bij het bepalen van de prijs van diensten is er wel iets meer ruimte dat bij het prijzen van producten. De prijs van een product is veel objectiever. De prijs van een dienst is daarentegen een stuk subjectiever waardoor er een grijs gebied kan ontstaan.
Voordat je überhaupt een verkoopprijs kan samenstellen moet je eerst weten wat de kosten zijn. Er zijn grofweg 3 soorten kosten: Materiaalkosten, loonkosten en overheadkosten.
Materiaalkosten: Als je producten gaat verkopen heb je uiteraard de inkoop van de grondstoffen of de spullen die je gaat doorverkopen als geheel. Bij het leveren van diensten zoals bij een schoonmaakbedrijf dan moet je rekening houden met de kosten van schoonmaakdoekjes, schoonmaakmiddelen, handschoenen enzo.
Loonkosten: Dit zijn de kosten van directe arbeid die u inhuurt om een dienst te verlenen. Dit is het uurloon van de schoonmaakploeg om dit als uitgangspunt te blijven houden. Maar ook de kosten voor secundaire arbeidsvoorwaarden en het overbruggen van ziekte en vakantie.
Overheadkosten: Alle andere kosten die niet in de 2 bovenstaande passen. Als je geen kantoorruimte nodig hebt als starter is het verstandig om een vestigingsadres voor je bedrijf aan te schaffen. Om je privacy te beschermen wil je toch ook niet je bedrijf op je huisadres hebben ingeschreven. Een service kantoor is vele malen goedkoper dan een eigen kantoor dus zo kan je je overheadkosten flink drukken. Maak alvast een offerte via https://www.flex4medics.nl/offerte/.
Als je deze kosten hebt bepaald dan moet je nog gaan bepalen hoeveel winst je wil maken. Natuurlijk wil je zoveel mogelijk winst gaan maken, maar je moet voorkomen dat je bedrijf de reputatie “duur” krijg opgestempeld.
Met al deze verzamelde informatie kom je tot een prijs. Het is aan jou om te bepalen of deze prijs ook in de markt past waar je in wil gaan werken. Je klanten moeten het wel willen betalen.
Het bepalen van de prijs zowel een kunst als een wetenschap.
Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you
Geplaatst op: 21 juni 2021