Hoogwaardige praktijk- en behandelruimtes
Speciaal voor (para)medici
Door heel Nederland
Geen vast contract nodig

Vooruit met de geit: Deel 2 – YouTube

Hoe een van de grootste video sociale media netwerken begon als een dating site

Iedereen kent YouTube als een van de video socialemediasites in de wereld. Het helpt namelijk miljoenen video’s hosten en genereert miljarden aan reclame-inkomsten voor Google.

 

Sinds YouTube in 2005 werd opgericht door de voormalige PayPal-medewerkers Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim, werd het in slechts anderhalf jaar tijd door Google opgekocht voor een bedrag van maar liefst 1,65 miljard dollar.

 

In 2019 bracht het bedrijf een buitengewone 15,15 miljard dollar op, met een bijdrage van bijna 10% van de totale inkomsten van Google.

 

Maar YouTube was niet altijd een plaats waar je make-up video’s of je grappige montages liet zien.

 

In 2005 was YouTube eigenlijk gericht op een ander doel: dating.

 

Het is komisch om eraan te denken dat de oorspronkelijke bedoeling van YouTube gericht was op dating.

 

Volgens de oprichter, Steve Chen, was YouTube oorspronkelijk ontworpen als een manier voor mensen om ‘vlogs’ te uploaden of video’s van zichzelf waarin ze praten over wat ze wilden in een partner.

 

Op dat moment was er vraag naar de video’s, maar ze hadden er een praktische toepassing bij nodig.

Met de registratie van de oprichter op Valentijnsdag, 14 februari, was daten voor de oprichters de voor de hand liggende keuze.

 

“Gewoon drie jongens op Valentijnsdag die niets te doen hadden,” zei Steve.

 

Met de dating-industrie die in 2024 een waarde van 8,4 miljard dollar zal bereiken, was het misschien de juiste niche om mee te beginnen, maar net op het verkeerde moment.

 

Niettemin, na de lancering, gedurende vijf dagen, heeft geen enkele persoon een video geüpload. Zelfs na het aanbieden van 20 dollar vooraf via Craiglist aan vrouwen om video’s van zichzelf te uploaden naar YouTube, kwam niemand naar voren.

 

YouTube was bedoeld als een datingsite toen het in 2005 werd gelanceerd. 

 

Het mislukte…

 

Een jaar later kreeg het platform 25 miljoen views en werden er elke dag 20.000 video’s geüpload.

 

Binnen een maand lanceerde YouTube zijn bètaversie, en de website trok 30000 kijkers per dag, en tegen een half jaar gebruikten meer dan twee miljoen gebruikers de site dagelijks.

 

Eind 2005 investeerde Sequoia Capital 3,5 miljoen dollar in Youtube’s Series A. Sequoia-partner Roelof Botha had met de medeoprichters bij PayPal gewerkt en leerde over het platform nadat hij het had gebruikt om huwelijksreis  -en huwelijksvideo’s te uploaden.

 

In oktober 2005 werd de grootste virale video van het platform één miljoen keer bekeken. De video was een Nike-reclame met Ronaldinho die zijn paar ‘Gouden Laarzen’ ontving. 

Dit was de eerste van vele virale video’s die miljoenen views haalden.

 

Tegen het einde van het eerste jaar kreeg YouTube ongeveer 25 miljoen views per dag.

Een van de grootste redenen voor het succes van YouTube en de daaropvolgende overname door Google was zijn vermogen om een viraliteitsmagneet te zijn. 

 

Video’s die op het platform werden geplaatst konden om vele redenen viraal gaan, van succesvolle advertenties tot een simpele clip van één minuut van een baby die in iemands vinger beet.

 

Eind 2006 werd YouTube overgenomen door Google voor 1,65 miljard dollar, en sindsdien is het bedrijf explosief gegroeid. 

 

Vandaag bezoeken meer dan 2 miljard gebruikers de site elke maand, en het blijft het tweede meest gebruikte sociale platform wereldwijd.

 

YouTube heeft de carrières van vele supersterren van het videoplatform op gang gebracht, waaronder PewDiePie, Michelle Phan, Psy en velen anderen. 

 

Zonder het platform, zouden velen niet de kans hebben gehad om hun passies na te jagen.

 

Vandaag is YouTube geëvolueerd van het helpen showcasen van amateurvideo’s naar originele inhoud, gelicenseerd door zangers, bloggers enzovoort.

 

Het is sindsdien uitgegroeid van alleen het verzamelen van advertentie-inkomsten tot een volwaardig streaming platform en een abonnementsdienst.

 

Vorig jaar (2020) bracht het bedrijf maar liefst 19,8 miljard dollar op!

 

De komende dagen zijn we druk bezig met het leggen van de allerlaatste hand aan de afwerking. Laat maar weten als je een kijkje wil komen nemen. Je bent welkom!

 

Kijk voor een eerste indruk op onze site https://www.addbusinesspoint.nl/tilburg en plan je favoriete kamer direct in.

 

Stay safe!

 

Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you

 
Terug naar overzicht

Geplaatst op: 20 oktober 2021