Vooruit met de geit: Deel 4 – Instagram
Het verhaal van de explosieve opkomst van Instagram leest als een sprookje uit Silicon Valley, waarbij het bedrijf in slechts een paar maanden een duizelingwekkend momentum kreeg.
De socialemedia-applicatie voor het delen van foto’s en video’s had slechts acht weken nodig voor software-ingenieurs om te ontwikkelen, voordat het in oktober 2010 op Apple’s mobiele besturingssysteem werd gelanceerd.
In minder dan twee jaar tijd had Facebook (FB) het bedrijf overgenomen voor $ 1 miljard in contanten en aandelen. Maar zoals alle goede verhalen ging het proces gepaard met veel wendingen, mislukkingen, successen, conflicten en synergieën, en een dosis toevallige samenloop van omstandigheden.
In 2009 werkte Kevin Systrom, een 27-jarige afgestudeerde aan de Stanford Universiteit, bij Nextstop, een startup voor reisaanbevelingen. Systrom had eerder bij Google (GOOG) gewerkt als medewerker bedrijfsontwikkeling en stage gelopen bij Odeo (een bedrijf dat later zou uitgroeien tot Twitter (TWTR).
Hoewel Systrom geen formele opleiding in computerwetenschappen had, leerde hij coderen in de avonden en de weekenden tijdens zijn werk bij Nextstop. Hij bouwde uiteindelijk een prototype van een web app met de naam Burbn, die geïnspireerd was op zijn smaak voor fijne whiskeys en bourbons. De Burbn app stelde gebruikers in staat in te checken, hun plannen te posten en foto’s te delen. Hoewel in die tijd locatie-gebaseerde check-in apps erg populair waren, was de foto-delende functie van Burbn erg uniek.
Een cruciaal keerpunt kwam in maart 2010 toen Systrom een feestje bijwoonde voor Hunch, een startup gevestigd in Silicon Valley. Op het feest ontmoette Systrom twee durfkapitalisten van Baseline Ventures en Andreessen Horowitz. Nadat hij hen het prototype van zijn app had laten zien, besloten ze elkaar op de koffie te ontmoeten om het verder te bespreken. Na hun eerste ontmoeting besloot Systrom zijn baan op te zeggen en zich op Burbn te concentreren. Binnen twee weken had hij $ 500.000 aan startkapitaal bijeengebracht van zowel Baseline Ventures als Andreessen Horowitz om zijn plan verder te ontwikkelen.
Met dit startkapitaal kon Systrom beginnen een team van mensen op te bouwen om zijn onderneming te ondersteunen; de eerste die zich bij hem aansloot was de 25-jarige Mike Krieger. Ook afgestudeerd aan Stanford, had Krieger eerder gewerkt als ingenieur en user-experience designer bij het sociale media platform Meebo. De twee kenden elkaar van hun tijd als studenten aan Stanford.
Pivot naar een toepassing voor het delen van foto’s
Nadat Krieger was toegetreden, evolueerden de twee Burbn opnieuw en besloten ze zich vooral op één ding te richten: foto’s die specifiek op mobiele toestellen genomen worden. Ze bestudeerden zorgvuldig de toonaangevende apps in de categorie fotografie van dat moment.
Ze deden een stap terug en stripten Burbn tot de functies foto’s, commentaar geven en “liken”.
Het was op dat moment dat ze hun app omdoopten tot Instagram, door de woorden instant en telegram te combineren.
Ze begonnen zich ook te concentreren op het verbeteren van de ervaring van het delen van foto’s. Hun bedoeling voor de app was dat hij minimalistisch zou zijn en zo weinig mogelijk handelingen van de gebruiker zou vragen.
Na acht weken verfijnen van de app gaven ze hem aan vrienden om hem te beta-testen en zijn prestaties te evalueren. Nadat ze enkele fouten in de software hadden opgelost, brachten ze hem op de markt.
De Instagram app werd gelanceerd op 6 okt. 2010, en telde in één dag al 25.000 gebruikers. Aan het eind van de eerste week was Instagram 100.000 keer gedownload, en half december had het aantal gebruikers de één miljoen bereikt.
De timing van de lancering van de app was uiteindelijk toeval omdat de iPhone 4- met verbeterde camera – slechts een paar maanden eerder, in juni 2010, op de markt was gekomen.
Na de snelle groei van Instagram’s gebruikersaantal raakten meer investeerders geïnteresseerd in het bedrijf. In februari 2011 haalde Instagram 7 miljoen dollar op in een Serie A financieringsronde. Een van hun investeerders was Benchmark Capital dat het bedrijf op ongeveer $ 25 miljoen waardeerde.
Behalve van institutionele investeerders trok het bedrijf de aandacht van andere toonaangevende bedrijven in de sociale media technologie-industrie, waaronder Twitter en Facebook.
Hoewel deze nieuwe financieringsronde Systrom en Krieger de gelegenheid gaf meer mensen aan te nemen, besloten de oprichters het bedrijf echt klein te houden, met nauwelijks een dozijn medewerkers.
Twitter deed naar verluidt een formeel bod van ongeveer 500 miljoen dollar in aandelen, maar Systrom sloeg het aanbod af.
Tegen maart 2012 was het gebruikersbestand van de app gegroeid tot 27 miljoen gebruikers. In april 2012 kwam Instagram uit voor Android telefoons en werd in minder dan een dag meer dan een miljoen keer gedownload.
In 2018 was Instagram de op één na meest gedownloade gratis app in de Apple app store.
Met een geschatte waarde van $ 102 miljard is Instagram 5 × zo veel waard als Snapchat en 6 × zo veel als Twitter. Het moederbedrijf doet echter alle andere sociale platforms in het niets verdwijnen.
IK heb ook gemerkt dat de kracht van social media enorm kan zijn. Al mijn artikelen post ik op verschillende socialmediakanalen en worden steeds beter gevonden en er wordt ook steeds meer via deze kanalen gecommuniceerd.
Het gevolg is wel dat mijn bedrijf zo succesvol is in het verhuren van spreekkamers, behandelkamers en coach kamers voor korte duur dat er links en rechts een tekort is ontstaan.
Gelukkig weet ik dit steeds nog op te vangen door meer en meer kantoren bij te huren op de locaties daar waar er extreem veel vraag is.
Wil jij ook gebruikmaken van mijn uiterst succesvolle netwerk van spreekkamers, behandelkamers en coach kamers in Nederland?
Kijk voor het totale aanbod op https://www.addbusinesspoint.nl/overzicht-locaties/flexruimtes-reserveren/ en huur niet alleen succesvol, maar ook nog een ontzettend goedkoop.
See you there!
Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you
Geplaatst op: 25 oktober 2021