Wat is een MVP – Deel 1
Betekenis van MVP
Waar staat MVP voor? In the Engels staat het voor ‘minimum viable product’.
De MVP vertegenwoordigt een versie van een product die voldoende is om vrijgegeven te worden voor gebruik, maar die slechts minimale functies heeft.
Een product met minimale functionaliteiten is doorgaans geschikt voor zogenaamde ‘early adopters’. Zodra feedback is verkregen van deze eerste gebruikers, kan een volledige set functies worden ontwikkeld die aan bredere gebruikersbehoeften zal voldoen.
Om te doorgronden wat een MVP is, zijn er drie belangrijke aspecten die in acht moeten worden genomen:
- Het MVP moet voldoende waarde bieden dat gebruikers het willen uitproberen.
- Het moet voldoende voordeel bieden dat deze vroege gebruikers zullen worden behouden.
- Het moet feedbackmogelijkheden bieden voor de ontwikkeling van het product.
Cruciaal is dat het minimum levensvatbaar product precies dat is – levensvatbaar en van enig nut voor de doelmarkt. Als het waardeloos is, zal het onmiddellijk afgewezen worden door gebruikers.
Objectief van een MVP
Er zijn een groot aantal redenen waarom organisaties kunnen besluiten een MVP uit te brengen.
De sleutel doelstellingen van MVP in het bedrijfsleven zijn als volgt:
- Testen als het waarde biedt. MVP’s stellen productontwikkelaars in staat om te zien als klanten een product waardevol of nuttig zullen vinden, zonder veel te hoeven uitgeven om dit te doen.
- Fouten vermijden. Een MVP biedt de kans om de markt te testen en te zien waar klanten in geïnteresseerd zijn. Inzicht hierin helpt het bedrijf om niet de verkeerde kant op te gaan en dure fouten te maken.
- Klanten verwerven. Bedrijven die een MVP hebben kunnen klanten en inkomsten verwerven, terwijl bedrijven die zich richten op het ontwikkelen en leveren van een meer afgewerkt eindproduct dat niet doen.
- Inzicht vergaren omtrent gebruikers. Door het uitbrengen van een MVP is het mogelijk om inzicht te krijgen over wat gebruikers bevalt en wat ze al dan niet gebruiken. Dit bespaart tijd op het verder ontwikkelen in domeinen van desinteresse.
- Snelste weg naar de markt. Een MVP kan zeer snel op de markt komen en een merkreputatie opbouwen als gevolg van het voordeel van de eerste aanbieder.
- Financiering aantrekken. Als investeerders de waarde in het MVP zien dan kan dit het doel dienen van het aantrekken van investeringen om verdere ontwikkeling te vereenvoudigen.
MVP versus POC versus Prototype
Het kan verwarrend zijn om het verschil te weten tussen een MVP in vergelijking met een bewijs van concept (‘proof of concept’ (PoC)) of een Prototype.
De belangrijkste verschillen zijn weergegeven in onderstaande tabel die helpt te begrijpen hoe ze per definitie verschillend zijn:
Een mooi voorbeeld van onze MPV is de slimme brievenbus. Deze brievenbus was niet het doel op zich. Het was de bedoeling om hier veel van te leren en de gebruikte techniek verder uit te rollen naar andere toepassingen.
De slimme brievenbus is echt een fantastische dingen geworden. Kan het kan deurtje van de brievenbus met je pasje openen, maar nog veel mooier is dat de brievenbus je ook laat weten als er post voor je is aangekomen.
Man, man, man wat heeft er voeten in de aarde gehad om het ding te realiseren. Inmiddels zitten we aan software versie 1.3 en hebben we hem geüpgraded naar een back-up internet verbinding, noodstroom en op afstand het ding nog te updaten ook.
Op de nieuwe vestiging in Tilburg gaan we de techniek nu gebruiken om deuren te openen. Dus straks kan je hier met je pasje parkeren, naar binnen en de brievenbus openen. Met een beetje gelukt kan je ook koffie krijgen met ditzelfde pasje.
Ben jij benieuwd hoe onze nieuwe locatie in Tilburg eruit komt te zien? Neem alvast een kijkje: https://www.addbusinesspoint.nl/tilburg/. Jij wil hier toch ook kunnen werken en/of je bedrijf vestigen!
Laat mij weten als je een kijkje wil komen nemen.
Florentijn van den Bos – ADD::Flex4you
Geplaatst op: 11 oktober 2021